UniCode™
Loading ...
Hvad koster en hjemmeside?
Marcin Solgaard
Marcin Solgaard

16 Jan 2023 · 8 min læsning

Hvad koster en hjemmeside?

Har du nogensinde undret dig over, hvad det koster at få en hjemmeside? Det er et godt spørgsmål, fordi priserne varierer meget alt efter, hvor kompleks det er, du ønsker at opbygge. Man kan stille det op med, hvad koster en bil? Ligesom biler så er hjemmeside ikke en ”one-size-fits-all” løsning. Her er nogle gode informationer om hvad en hjemmeside koster.

Introduktion

Det kan være udfordrende at sortere i de mange muligheder, der er derude, men dette indlæg sætter dig i stand til at træffe et informeret valg.

Vi vil kigge nærmere på nogle af de faktorer, der påvirker omkostningerne ved at få en professionel hjemmeside lavet, så du har den information, du har brug for, når du skal til at investere. Vi vil også overveje nogle af de måder, du kan spare penge på at få din hjemmeside bygget, så du kan få den højeste kvalitet til den laveste pris.

SĂĄ lad os begynde ved at se pĂĄ, hvad det koster at fĂĄ en hjemmeside.

Hvad du skal overveje

Hvis du overvejer at få en hjemmeside, er det en god idé at tænke over, hvad det vil koste og hvad du får for pengene. Der er ingen ”one-size-fits-all” pris for hjemmesider, da det hele afhænger af, hvilken type hjemmeside du ønsker, og hvilke funktioner du vil have, der skal være inkluderet.

En anden omkostning er design og udvikling af hjemmesiden. Nogle firmaer tilbyder et design- og udviklingspakke, der inkluderer alle de funktioner, du har brug for, og du kan ofte få et prisoverslag baseret på, hvilke funktioner du ønsker. Andre firmaer vil kunne opbygge en hjemmeside til dig, men du skal muligvis betale ekstra for visse funktioner.

Derudover skal du også tage højde for de løbende omkostninger, såsom vedligeholdelse, sikkerhed og opdateringer.

Endelig skal du overveje de markedsføringsudgifter, der er forbundet med at holde din hjemmeside opdateret med nye indhold og markedsføringskampagner. Dette kan inkludere omkostninger til SEO, pay-per-click annoncering og sociale medier.

Alt i alt er der mange ting at overveje, når du vurderer, hvad en hjemmeside vil koste. Det vigtigste er at finde ud af, hvad dine behov er, og hvilke funktioner du har brug for, så du kan finde den bedste løsning til den bedste pris.

Definer dine krav

En god start på udviklingen af et website er at definere hvilken funktionalitet, der ønskes. Dette kan have en positiv virkning på prisen og sikre, at man får en skræddersyet pris som matcher ens behov. Der er to mulige scenarier, hvis man vælger en generel pris uden tilpassning. Enten får man ikke det man forventer, eller også får man mere end man havde håbet på.

Det er vigtigt at huske på, at værdien af en hjemmeside skal afspejle dens formål. Det er lige så vigtigt at have et attraktivt design som det er at have en høj konverteringsrate. Det er helt op til den enkelte at vurdere.

Hvis hjemmesiden skal bruges til at promovere en fysisk forretning, skal man have et digitalt visitkort. Skal den derimod bruges til salg af varer, er det en webshop man har brug for. Ved at definere behovet samt websitets formål, sikrer man de bedste resultater og får en pris, der passer til ens ønsker.

Design og Branding

Mange designere kigger på konkurrenterne og bygger hjemmesider, der afspejler branchens standard. Det kan være en fordel, da det skaber genkendelighed, men det kan også betyde, at man ender med at ligne alle andre. Et godt eksempel er bank- og finanssektoren, hvor man ofte finder blå farver, der skal udstråle seriøsitet. Kan du skelne mellem Danske Bank og Nordea? Lunar kom og ændrede den måde, hvorpå en bank skal se ud: de bruger positive farver og et mørkt layout, og de bruger også sort som en del af deres branding, noget som for blot få år siden var helt uacceptabelt.

Det er vigtigt at overveje, om man ønsker at skille sig ud, da dette giver større fordele, når det kommer til branding og markedsføring. Derfor er det essentielt, at man finder en designer med denne egenskab.

Hvis du gerne vil se forskellen mellem Danske Bank og Lunar Way, så kan du starte med at åbne Google.dk og klikke på fanen "Billeder". Derefter skal du søge på Danske Bank og Lunar Way hver især. Når du har gjort det, kan du sammenligne resultaterne og se, hvordan de adskiller sig. Det vil give dig et godt overblik over, hvordan de to virksomheder er forskellige.

Det er ikke alle designere, der har kreativitet på samme niveau, så det er en god ide at tjekke deres referencer. Hvis man ser det samme lyse tema igen og igen, så ved man, hvilken stil designeren arbejder efter; men hvis man ser mørke, lyse, farverige, simple sider og sider med mange billeder og videoer, så ved man, at designeren er åben for at udfordre sin kreativitet, og dette er en stor fordel, hvis man ønsker et genkendeligt brand.

Prisvariationer

Priserne for at få en hjemmeside kan variere meget, afhængigt af hvilke funktioner og ydelser der er nødvendige. Der er mange forskellige former for hjemmesider, der spænder fra enkle HTML-sider til avancerede netværkssider, der indeholder komplekse programmeringssprog. Det afhænger af hvad du har brug for, hvilken pris du skal betale for en hjemmeside.

Hvis du kun har brug for en meget grundlæggende hjemmeside, kan du forvente at betale et sted mellem 5.000-10.000 kr. for at få det oprettet. Dette vil omfatte en enkel HTML-side, der indeholder et par billeder og et par tekstbokse. Dette er en god mulighed for dem, der bare ønsker at have en præsentation af deres virksomhed eller produkter på nettet.

Hvis du har brug for mere komplekse funktioner og ydelser, som et blogsystem, en indkøbskurv eller noget andet, kan du forvente at betale et sted mellem 25.000-80.000 kr. for at få det oprettet. Dette vil omfatte design, programmering og hosting af hjemmesiden. Dette er en god mulighed for dem, der ønsker at have et stærkt websted, der er funktionelt og indeholder avancerede funktioner.

Hvis du har brug for en hjemmeside, der er fuldt udbygget og funktionel, kan du forvente at betale et sted mellem 80.000-150.000 kr. Dette vil omfatte alle de funktioner og ydelser, som du har brug for, samt et design, der er moderne og professionelt. Dette er en god mulighed for dem, der ønsker et fuldt funktionelt websted, der er let at bruge og administrere.

Der er ogsĂĄ et par andre faktorer, der kan pĂĄvirke prisen, sĂĄsom dine krav til hosting, design og programmering. Det er derfor vigtigt at forstĂĄ dine behov og forventninger, inden du beslutter dig for, hvilken pris du vil betale for din hjemmeside. PĂĄ den mĂĄde kan du fĂĄ det bedste resultat til den bedste pris.

Fast pris eller timepris

Prisen for en hjemmeside afhænger i høj grad af størrelsen, kompleksiteten og indholdet på hjemmesiden. De fleste webdesignere bruger priser, der beregner sig efter antallet af timers arbejde, der er involveret. Dette kunne betyde en pris pr. time eller et fast beløb for hele projektet. Det anbefales at få et prisoverslag og en fast aftale så man har et overblik over funktioner. Dette kræver at man benytter sig af en process som indeholder planlægning og wireframing.

Der er mange webdesignere, der tilbyder forskellige pakker til forskellige priser. Derfor er det vigtigt, at man undersøger, hvad der er inkluderet i de forskellige pakker, og hvad man får for pengene. Det er også en god ide at tale med en webdesigner om prisen, før man går i gang med projektet. Husk på at hvis du vælger en "pakke" så får du typisk en færdiglavet løsning der blog er tilpasset til dig. Hvis du virkelig vil skille dig ud fra konkurrenter og have en plads på markedet anbefales det altid at få udviklet et professionelt image af en virksomhed som sætter sig ind i din forretning.

Det er billigt at benytte virksomheder der benytter sig af bl.a. Wordpress, men disse er bygget op på skabeloner tilgængelig for alle. Så du betaler teknisk set flere tusinde kroner for en skabelon som koster 100 kr. og tager et par timer at færdiggøre. At få lavet en professionel hjemmeside er et spørgsmål om tillid og dedikation fra dine udviklere, og det er vigtigt at undersøge dette. Det anbefales at tage kontakt til virksomheden og snakke med det. Virksomheder der tilbyder skabelon løsninger vil typisk bare "køre dig igennem" hurtigst muligt, hvor professionelle virksomheder der dedikerer sig i din virksomhed tager sig god til at forstå dine behov samt hvad du ønsker at opnå, og hjælper dig løbende med at få den bedste konvertering.

Afslutning

Uanset om du køber en forudbygget hjemmeside eller får en tilpasset en, så er der et par vigtige overvejelser, du skal gøre dig, før du investerer i en hjemmeside. Først og fremmest skal du vurdere, hvor meget tid og arbejde du er villig til at lægge i at holde din hjemmeside opdateret og relevant. Det er også vigtigt at tage højde for, hvor mange ressourcer du har til rådighed til at bruge til at vedligeholde og opdatere hjemmesiden. Der er virksomheder som tilbyder service aftaler der sørger for at holde dit website ajour, og ønsker du ikke bruge tid eller resourcer på dit website, men i stedet for fokusere på din forretning, så anbefales det at vælge sådanne en samarbejdspartner.

Uanset hvilken vej du vælger, skal du huske på, at det er en investering. Din hjemmeside skal vedligeholdes og opdateres løbende for at sikre, at den forbliver relevant og interessant. Derfor er det vigtigt, at du tager de nødvendige forholdsregler for at sikre en god investering. Hos UniCode kan vi hjælpe dig med at vurdere din opgave før du tager en beslutning. Kontakt os og så vil vi guide dig i din bedste interesse i hvilken løsning du bør vælge.

Marcin Solgaard
Marcin Solgaard LinkedInmarcinsolgaard

Passioneret udvikler og designer | CTO - Medstifter af UniCode™

Marcin Solgaard
Marcin Solgaard
LinkedInmarcinsolgaard

Passioneret udvikler og designer | CTO - Medstifter af UniCode™

Tilbage til Blog
Andre spændende artikler
Vis alle artikler
Thomas Jan Solgaard
Partner og Dataansvarlig

Lad os sammen gøre din forretning visuelt imponerende, løfte funktionaliteten og på samme tid give dig en god oplevelse.

Indtast dit telefonnummer så ringer vi dig op og tager en snak om hvordan vi kan hjælpe med at løfte din forretning digitalt.

Tilbage
Dansk
English